10 - 2025 Zprávy z jaderné energetiky a další informace
15. 3. 2025
Informace z provozu jaderných bloků JE Dukovany
1-
3. Blok v provozu, blok 4 odstaven do režimu 4 pro opravu nádrže

INFORMACE Z JE TEMELÍN
14. 3. 2025. První i druhý blok jsou v provozu. Pomocné systémy elektrárny pracují podle
provozní potřeby bloků. Informace o parametrech na 1. bloku: výkon reaktoru – 100 % výroba
elektřiny od začátku roku: 1 884 693 MWh
Informace o parametrech na 2. bloku: výkon reaktoru - 100 %, výroba elektřiny od začátku
roku: 1 822 605 MWh
Územní rozhodnutí pro EDU 5
28. 2. 2025, 16:34 byly místní samosprávy v okolí EDU informovány o významném rozhodnutí v
projektu EDU 5, přináším celou zprávu:
Dovoluji si Vás informovat, že Ministerstvo průmyslu a obchodu dnes vydalo pravomocné rozhodnutí
společnosti Elektrárna Dukovany II, a. s. která je 100% dceřinou společností ČEZ, a. s. ke stavbě
nových jaderných zdrojů v lokalitě Dukovany. Územní rozhodnutí bylo ze strany MPO vydáno 30. října
2023. Nyní byly vypořádány i veškeré odvolání a rozklady.
Toto rozhodnutí je naplněním dalšího klíčového milníku v přípravě výstavby nových jaderných
zdrojů. Žádost o vydání územního rozhodnutí v lokalitě Dukovany byla podána v červnu 2021 a od
začátku je připravováno a řešeno pro dva jaderné bloky v této lokalitě. Tímto krokem byl úspěšně
splněn další z milníků harmonogramu příprav. Současně je to další jasný krok k výstavbě nových
jaderných bloků a k zabezpečení naší energetické bezpečnosti.
Další již obdržená povolení pro nové jaderné zdroje v Dukovanech:
Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) - Souhlasné stanovisko EIA vydáno MŽP dne 30. 8.
2019, probíhá plnění podmínek.
Povolení k umístění (SÚJB dle atomového zákona) - Povolení vydáno dne 8. 3. 2021, probíhá plnění
podmínek.
Autorizace výrobny (MPO dle energetického zákona) - Kladné stanovisko vydáno dne 27. 4.
2021.
V případě jakýchkoliv dotazů jsem k dispozici a těším se na další setkání v budoucnosti.
S pozdravem
Petr Závodský
Toto rozhodnutí je klíčové pro další pokračování projektu dostavby EDU. Položil jsem expertu
na investiční výstavbu a emeritnímu investoru EDU 1- 4 Jaromíru Novákovi, FNV několik otázek:
Q:Jaromíre , je rozhodnutí nezvratné a proč to tak dlouho trvalo ?
A: Trochu historie.
Žádost o územní rozhodnutí „záměru“ NJZ EDU (jedná se soubor staveb) byla podána investorem
EDU II, a.s. v 06/2021 na MěU Třebíč, odbor výstavby. Předpokládaný termín vydání pravomocného
rozhodnutí dle první prováděcí smlouvy mezi státem, investorem EDU II a ČEZ byl 16.9.2021.
Územní rozhodnutí vydal stavební úřad MPO v 11/23, ale nenabylo právní moci, neboť se odvolaly
spolky jako Calla, Děti Země, Jihočeské matky, ESHG, OIŽP a rakouský GLOBAL 2000. Protože byl
stavení úřad ústřední orgán státní správy, tak odvolání musel řešit ministr
MPO na základě návrhu rozkladové komise. Ministr MPO rozhodl o rozkladu 27.2.2025. Takže, když
to sečteme, tak se jedná o zpoždění cca 3,5 roku.
A:Proč to tak dlouho trvalo?
Důvody byly dány kompetencí stavebního úřadu, tzv. „systémovou podjatostí“, snaha o přenesení
stavebního úřadu na Krajský úřad Vysočina, dále na nezávislý stavební úřad z jiného kraje,
Ministerstvo pro místní rozvoj a až nakonec po změně legislativy se stavebním úřadem stal příslušný
útvar MPO. (Pro stavební řízení a další řízení je nově dle stavebního zákona stavebním úřadem
DESU).
Rovněž je nutno konstatovat, že byl podceněn rozsah „záměru“ tj. jednotlivých staveb:
· Soubor staveb v areálu jaderného zařízení “Nový jaderný zdroj v lokalitě Dukovany““,
· Odvod srážkových vod z NJZ EDU Lipňanským potokem vč. jejich retence“,
· Podzemní kabelová vedení 110 kV NJZ EDU z rozvodny TR Slavětice“,
· Vedení 400 kV – vyvedení výkonu V883 a V884 pro NJZ EDU“,
· Přívodní řady surové vody z VD Mohelno a nový vodojem pro NJZ EDU“,
· Odvedení odpadních vod z NJZ EDU a MVE“,
· Odvedení odpadních vod z výstavby NJZ EDU do Skryjské nádrže“,
· Odvedení srážkových vod z plochy NJZ EDU do Skryjské nádrže“,
· Odvedení srážkových vod z plochy NJZ EDU do Lipňanského potoka“,
· Odvedení srážkových vod z ploch zařízení staveniště NJZ EDU do Heřmanického potoka“,
· Účelové komunikace pro zajištění přístupu k cizím pozemkům na ploše ZS NJZ EDU“,
což je vidět z rozsahu dokumentace k územnímu řízení, ale i rozsahu Územního rozhodnutí, které
má přes 330 stran a rozsahu Rozkladu, který má přes 270 stran.
Platnost rozhodnutí.
Je uvedeno v závěru Rozhodnutí o rozkladu: proti tomuto rozhodnutí není možné odvolání a to
rovněž z důvodu, že stavby tvořící „záměr NJZ EDU„ jsou stavby související s energetickou
infrastrukturou podle zákona č. 416/2009 Sb., liniový zákon, a proto se na řízení týkající se
těchto staveb vztahuje rovněž tento zákon.
Q: Co nyní bude následovat
A:Odpověď je nutno rozdělit do dvou druhů staveb. Stavba vlastní NJZ (uvnitř plotu
elektrárny a která má vybraného zhotovitele) a stavby mimo „vlastní NJZ“. podléhající zákonu o
veřejných zakázkách, takže bude nutno vyhlásit veřejné soutěže na zhotovitele. V územním rozhodnutí
je podmínka, že všechny stavby podléhají stavebnímu řízení. Takže v dalším postupu
je nutno vypracovat dokumentaci pro stavební řízení, její projednání s dotčenými orgány a
předložení ke stavebnímu povolení. U vlastní „stavby NJZ“ je postup složitější tím, že jedním z
dotčených orgánů je SÚJB, který má specifickou proceduru dle Atomového zákona, vč. specifické lhůty
18 měsíců na posuzování dokumentace předkládané k rozhodnutí SUJB o výstavbě.
Q: Je v podmínkách povolení něco neočekávaného
A: Není, ale co je nutné zdůraznit, je rozsah podmínek, které jsou stanoveny pro jednotlivé
stavby a dále jsou rozděleny na období přípravy ke stavebnímu řízení, realizace, uvádění do provozu
a vlastního provozu. Celkově je podmínek několik set a objevují se tam již známá omezení, např.
limit pro instalovaný výkon obou bloků, povolené množství odběru vody, podmínky pro vypouštění vod
vč. tritia a mnoho dalších podmínek souvisejících s napojením na infrastrukturu.
Q: Chceš jako zkušený investor něco ve věci ÚR naším čtenářům sdělit?
A: Je vidět, že jsme se nepoučili ze zkušeností z výstavby EDU 1-4 před 45 lety v oblasti
kompetencí stavebních úřadů, lidských zdrojů na úřadech, připravenosti na obrovský rozsah
dokumentace a složitosti projednávání. Zde je nutno zdůraznit, že tak jako při vlastní realizaci je
hodnota zpoždění v miliardách či desítkách miliard korun, tak v období přípravy jsou rovněž obdobné
finanční ztráty. Z těchto aspektů je nutno vycházet při nápravě, protože další postup přípravy
povolování ve stavebním řízení bude mnohem věcně a časově náročnější, a pokud nevytvoříme, jak na
straně státu, stavebního úřadu a dotčených orgánů státní správy, tak i na straně investora a
dalších účastníků, vč. státu nutné podmínky, tak dopad na výstavbu a provoz bude obrovský, zejména
z toho důvodu, že se jedná ve svém důsledku o energetickou bezpečnost a tím i o bezpečnost
státu.
……………………………………………
ČEZ: Smlouva se do konce března nestihne podepsat
JE Dukovany Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi
společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí. Důvodem je čekání na rozhodnutí
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do
projektu. Na dnešní tiskové konferenci k celoročním výsledkům polostátní firmy to řekl generální
ředitel ČEZ Daniel Beneš. Původně měly být dohody uzavřeny do konce března.
Data4 a Westinghouse vyhodnotí AP300 pro nasazení datových center
Středa, 12 březen 2025. Evropský vývojář a provozovatel datových center Data4 vyhodnotí malý
modulární reaktor AP300 pro nasazení v jednom ze svých budoucích evropských datových center na
základě dohody se společností Westinghouse Electric Company
Data4
a Westinghouse vyhodnotí AP300 pro nasazení v datových centrech - World Nuclear News
NASA dosahuje významného pokroku na cestě ke svému cíli – vybudovat na Měsíci trvalé lidské
obydlí.
Štěpné elektrárny využívající jadernou energii rozmístěné na povrchu Měsíce tvoří základ
projektu Fission Surface Power, jehož spuštění je naplánováno na začátek roku 2030. Cílem
projektu je změnit průzkum Měsíce a vytvořit cestu k misím na Mars.
18. 3. 2025